|
|||||
![]() |
|||||
|
|||||
![]() |
|||||
VoorbeeldVoor ervaren theatersporters een (simplistisch) voorbeeld:
veel theatersporters hebben ooit een handendoor (handjepandje) gezien, en doen
ongeveer na wat ze toen zagen. Leuk, iemand doet de handen van de
geïnterviewde! Het gevolg: een interview waarbij de handen van de
geïnterviewde de woorden volgen. (Dit zien we toch best vaak, of niet?) Ze
beseffen echter niet dat de vorm zo niet meer dan een gimmick is. Doe hem
op deze manier twee keer en er is weinig meer aan: de handen beelden dan
immers alleen uit wat de stem zegt, wat weinig uitdagend of prikkelend is.
Publiek en spelers haken na de derde keer af.
Als de handendoor goed wordt uitgevoerd, blijft het één van mijn favoriete vormen. Toch zie je hem zelden in voorstellingen. Ligt dat nou aan mij of aan hoe hij normaliter wordt uitgevoerd? Ander voorbeeldHet bankje.
Spelers die
deze vorm nooit goed uitgelegd hebben gekregen, denken: ik moet mijn verhaal verder vertellen,
beginnend met een woord van een van mijn medespelers. Met zo'n insteek ben je geneigd te
wachten totdat er een woord langskomt dat goed in je verhaal past.
Als je daarentegen begrijpt dat deze vorm primair gaat om het jezelf
verrassen (en dus verhalen te maken zonder vooruit te denken) ga je
juist op zoek naar vreemde of opvallende woorden/uitdrukkingen in andermans verhaal, en maal
je er niet om of die wel of niet passen bij je
eigen verhaal. Deze woorden herhaal je vol overtuiging ("Tomaten! Ja, tomaten!"), al heb
je nog geen flauw idee hoe die tomaten in je verhaal over
piloot-zijn past. Door het woord of de uitdrukking (overtuigd!) te herhalen, desnoods een
paar keer, geef je jezelf tijd om associaties met je eigen verhaal
te vinden en komt er altijd wat (raar maar waar). ("Tomaten! Tomaten! Op een
gegeven moment zag mijn hoofd zo rood als tien tomaten toen
ik ontdekte dat ik op het verkeerde vliegveld was geland.") Ik heb op
die manier spelers zien worstelen (wat bij impro hoort en wat het publiek geweldig
vindt) maar nog nooit iemand vast zien raken. En er komt geheid een
nieuwe impuls aan het verhaal. (In dit geval: landen op een verkeerd vliegveld, daar
kun je weer even mee vooruit!) Ik heb wel heel vaak mensen vast zien
raken omdat ze wachtten op iets dat ze konden gebruiken, wat
maar niet kwam. Wachten op een geschikt woord lijkt instinctief wel veiliger/makkelijker, maar
is in werkelijkheid veel moeilijker. Want zelfs al vind je een
woord dat past bij bij je verhaal totnogtoe, dan zal je hoogstwaarschijnlijk
meer van hetzelfde vertellen. Je verhaal komt dan niet
verder en je weet al snel niet meer wat te zeggen behalve nog meer van
hetzelfde. Conclusie.Als je een vorm hebt gezien en je wilt die ook spelen, ga eerst na wat de essentie van de vorm is. Wat maakt hem leuk. Wat kun je ervan leren. Een vorm is snel uitgelegd, maar doet niet tezake. Het doel van een vorm is nog sneller uitgelegd en doet zeer ter zake. De 'regeltjes' hoe je de vorm speelt worden dan al snel logisch en nog makkelijker te onthouden.
|
|||||
© Copyright 2007 Roemer Lievaart . All Rights Reserved. |